+36-70/670-1530 | info@doxit.hu                                                              Akár 1-2 munkanapos szállítás!

+36-70/670-1530 | info@doxit.hu                                                              Akár 1-2 munkanapos szállítás!

Doxit Blog

Black Friday, a bolygó tönkretételének ünnepe

Kovács Péter
Black Friday, a bolygó tönkretételének ünnepe

Talán furcsa lehet a felütés és paradoxon. Hiszen ez a webáruház is kereskedelmet folytat és miért lennénk a saját profitunk ellenségei? 
A Black Friday vonatra ma szinte minden vállalkozás felül, hiszen önmagában van egy hívó szava és ingyenes marketing értéke. Próbálják az utolsó forintokat is kinyerni a vásárlók zsebéből, olyan fogyasztási cikkek megvásárlásának ösztönzésével, amire sokszor nincs is szükséged vagy ha igen, a legtöbb esetben pont annyiért fogod megvenni, amennyiért amúgy is megvehetnéd, akkor, amikor valóban szükséged van rá. (ha szükséged van rá egyáltalán) Ki ne vett volna már olyan terméket, termékeket, amik a megvétel után pár használat után a pincébe, padláson vagy egy szemétkupac közepén végezték volna.
Ráadásul az itthoni értelmezése, ennek a fantasztikus hagyománynak még gyomorforgatóbb, mint a külföldi példák. Pszichológiai, marketing trükkök, kamu leárazások, egy hónapos 'Black Friday'. Ezt kapjuk idén is. Kapaszkodj meg, mert nem menekülhetsz!

Mi is az a Black Friday?

Aki nem tudná, egy amerikai (ügyes marketingesek és vállalatok, cégek által mesterségesen tákolt, átértelmezett) hagyomány a hálaadást követő pénteken 1 napig tartó 'nagymértékű leárazások'. A bolygó, a társadalmak tönkretétele, az emberi méltóság lealjasítás az alapvető ösztöneink kijátszásával. Ezt ünnepli ez a 'hagyomány', mi fogyasztók pedig boldogan vetjük bele magunkat, ebbe a csodálatos 'ünnepbe', a bolygó felfalásának ünnepébe!



Eredete: „A kifejezés Philadelphiából ered, és a sűrű forgalomra utal. Újabban a kereskedők és a média inkább arra utal a kifejezéssel, hogy a kereskedők ekkor kezdenek a pirosból (a veszteség színe a könyvelésben) átmenni a feketébe (vagyis nyereséget termelni)." - Wikipédia

Ez november utolsó hetének egyetlen napja egyébként.
Persze mi sem maradhatunk ki ebből az alapvetően az emberi kapcsolatokról, az együttlétről szóló ünnepi időszak tönkretételéből.
De, itthon ezt is sikerült a csúcsra járatnunk! Kicsi a piac, ezért nyilván nem jó az, ha a nagy és kis cégek egymással versenyeznek egyetlen napon, mert még a végén valós akciókat kellene csinálni. Így már októberben elkezdődik a 'Black Friday' vagy összevissza dátumokon bejelentve kezdik meg ezt az 'akciót', hogy még véletlenül se fordulhasson az elő, hogy egymás profitját felzabálva, egymásra rá rálicitálva versenyezzenek, mert azt nem akarnak. A hazai marketing és vállalkozói szférának sikerült ezt is úgy integrálnia a mi kis piacunkra, hogy egy egyébként is undorító hagyományból, a lehető legtöbb profitot tudják kiszedni a vásárlók kárára.




Akciótlan akció



Ha valaki figyelmesen követi az ár összehasonlító oldalakat, ahol nyomon lehet követni a termékek árának alakulását, hamar rájön, hogy úgy szeptember körül érdekes módon elkezd minden drágulni, majd pont, teljesen véletlenül a Black Friday időszakában (mert itthon ugye egy időszakot jelöl és nem egy konkrét napot, 'tisztelet' a kivételnek), majdnem pontosan arra az árra akciósodik szinte az összes termék, ami amúgy addig a normál fogyasztói ára volt. (vagy éppen egy picit magasabbra)
Az is jellemző trükk, hogy pár darab terméket csalinak ugyan valóban nagyon akciós áron vehetünk meg erősen limitált készlettel, de a többi termék a fent leírt metódus szerint kerül 'akciós' státuszban. Így az az összeg, amit azon a pár darab terméken elbukik a kereskedő, a többi terméken busásan visszatermeli. Nem véletlen, hogy szinte minden évben kapják a büntetések a nagycégek (is), de ez olyan, mint a politikai célú ferdítések, amiknek az üzenete megéri a büntetést. Itt is valójában sokkal többet keres a kereskedő (mind anyagi, mind reklám szempontból) az átveréssel, mint amekkora büntetést realizálnak a számára vagy amekkora vásárlói felháborodás keletkezik. (bár, szerencsére az utóbbi években elég nagy összegű büntetéseket osztottak a trükközőknek, a vásárlók döntő többsége viszont sajnos gyorsan felejt) Azonban, ha valaki ügyesen játszik a szürkezónában, sokat kereshet és még büntetést sem fog kapni.



Fogyasztói társadalom és a kapitalizmus



Sokan abban a tévhitben vannak, hogy a fogyasztói társadalom jelentése, hogy minél nagyobb fogyasztásra ösztönözzenek, hogy a kapitalizmus alapvetően a társadalmak kizsákmányolása. Ami a gyakorlatban sajnos ugyan igaz, eredeti jelentésében és filozófiájában azonban nagyon távol áll ettől.

A fogyasztói társadalom valójában azt jelentemé, hogy mi mint fogyasztók eldönthetjük, hogy egy adott terméket megvásárlunk e az ára vagy a minősége alapján, a kapitalizmus pedig eredeti értelmében megteremtette a lehetőséget arra, hogy termékek és szolgáltatások, minőségük és áruk függvényében versenyezhessenek és ösztönözzék egymást arra, hogy ez a minőség és/vagy ár a fogyasztók előnyére alakuljon.

 

De jött a reklám és marketing gépezet a profit és a hatalom éhség, ami ezt az egész alapfilozófiát egy légkalapáccsal szétcsapta és a pszichológiai, társadalmi és szociális kutatásokkal, trükkökkel, a tudatalattinkra, alapvető érzelmeinkre, ösztöneinkre építve lebontottak.
Ennek belátásra elég megnézni a reklámok evolúcióját a 80-as 90es évektől, napjainkig és elég nyilvánvaló lesz ez az összefüggés. De, beszélhetnénk a termékek elhelyezéséről, a csomagolásokról, arról, hogy ma már minden és mindig akciós és, hogy azért, hogy az ösztöneinkkel, a nem tudatos énünkkel, a tudatalattinkkal tudjanak kommunikálni komoly, sok pénzzel működő iparág, iparágak húzódnak.
Annyira jól csinálják, mindig legalább egy lépéssel előttünk járnak, hogy ma már a tudatosnak hitt vásárlások egyre nagyobb része is valójában értelmetlen fogyasztás, felhalmozás, ösztönös impulzus vásárlás.
Persze ez a gépezet, saját lelkiismeretének védelmében arra hivatkozik, hogy a reklám valójában tök jó, hiszen így a kis cégek és vállalkozások is hallathatják a hangjukat, eljuthatnak a vevőikhez, bemutathatják termékeiket és a cégüket, ami egy nettó hazugság, aminek ugyan van igazság tartalma is, de olyan mértékben viszonyulnak egymáshoz, ahogyan a barack ízű üdítő és a valódi baracklé.
Olyan ez, mint mikor az emberek elkezdtek városi terepjárókba, SUV-kba átülni, mert az mennyire biztonságos, magasabban ülsz, jobban kilátsz a forgalom felett, aztán mióta mindenki lassan ilyen indokolatlanul nagy tankokba ül, ha szüksége van rá, ha nincs, a kezdeti előny el is tűnt, míg a kis autóban ülők úgy érzik magukat a forgalomban, mint egy kis nyuszi, akit bedobtak egy éhes oroszlánokkal teli ketrecbe.
Itt is pontosan ez történik. Valójában a marketing gépezet mindenkit belehajszolt abba, hogy erre költenie kell és minél többet, különben nem látszol és arra is, hogy minél inkább etikátlan eszközökkel érd ezt el. Ráadásul minél többet költesz és minél etikátlanabb vagy annál jobban látszol, annál jobbak a mutatók és statisztikák, ezzel pedig egy végtelen spirált hoztak létre, biztosítva a saját iparáguk elképesztő gazdagodását, sutba dobva a minőséget, a valós szükséglet és kínálat piacát. Teljesen eltűntek a kapitalizmus és a fogyasztói társadalom valódi értékei és felváltották azt a cégek, vállalatok érdekei.
Mi pedig ehhez boldogan asszisztálunk, segítünk fenttartani és egyre inkább indukálni ezt a folyamatot. Várjuk a kamu akciókat, hogy megint vegyünk egy terméket drágán, amire igazából a legtöbb esetben valós szükségletünk nem is volt, várva a pillanatot, amikor besétálhatunk az éhes oroszlán ketrecébe, hogy feláldozhassuk önmagunkat.



A doxit.hu nem kíván ebben részt venni

Persze, mondhatod, hogy ez álságos és nem igaz, hiszen nálunk is van akció és reklámozunk is, hirdetünk is. 
Azonban van egy etikai határ, amit meghúztam. Sajnos a helyzet az, hogy a fent felvázolt helyzet miatt totálisan esélytelen működni az alapvető eszközök nélkül, főleg egy olyan piacon, ahol sok szereplő van jelen. Szóval, ha úgy döntöttem volna, hogy egyáltalán nem élek semmilyen reklám és marketing eszközzel, nem is lett volna értelme egy ilyen jellegű webáruházat nyitni. De, sosem fogunk azon dolgozni, külön ügynökségeket megbízni, hogy titeket felesleges fogyasztásra ösztönözzünk. Ha akciózunk, azok valós akciók lesznek, amivel elsősorban a vásárló jár jól. Nem felárazzuk a termékeket, hogy aztán leárazhassuk és a végén pont ugyan annyiért vagy még drágábban vehesd meg, mint amúgy normál esetben, akció nélkül.
Sok ilyen etikai határ mellett például az egyik ilyen, hogy nem kívánunk ünnepelni az értelmetlen fogyasztást, amit a Black Friday testesít meg és csúcsosít ki.

Szeretném, hogy a nálunk vásárlók azért vásárolnának, mert valóban szükségük van az adott termékre és mivel úgy gondolom, sőt tudom, hogy ezek a használt termékek a lakosság döntő többségének a legtudatosabb választás, szerencsére nem kell azzal szembe néznem, hogy valami vackot adtam el neked, ráadásul drágán.