+36-70/670-1530 | info@doxit.hu                                                              Akár 1-2 munkanapos szállítás!

+36-70/670-1530 | info@doxit.hu                                                              Akár 1-2 munkanapos szállítás!

Doxit Blog

Zero waste hazugság- Avagy mi mit teszünk a környezetünkért

Kovács Péter
Zero waste hazugság- Avagy mi mit teszünk a környezetünkért

Ezúttal nem egy technikai cikkel jelentkezünk.
Kicsit ki tekintünk a környezetvédelem felé, mert úgy gondoljuk ez egy rendkívül fontos pont egy csomagküldéssel foglalkozó cég esetében.
Nekünk magánszemélyként sokszor ez dönti el, hogy honnan rendelünk és szeretnénk azt hinni, hogy a mi jelenlegi és jövőbeli ügyfeleinknek is ez egy kiemelten fontos dolog.




Képmutatás

 

Mikor belevágtunk a webáruház projektünkbe 2 nagyon fontos dolog volt, ami alapján meghatároztuk magunkat.
Az egyik a környezetvédelmi törekvések, a másik a társadalmi felelősség vállalás.
Fogyasztóként mindig rettenetesen dühített, hogy egy 2x2 cm-es eszközökhöz is annyi nem újra hasznosítható vagy nem megújuló anyagból készült szemetet kapunk, hogy félig megtelíti a szelektív hulladékgyűjtő konténereinket.
Ráadásul mindig idegesített minket, hogy a felelősséget a fogyasztókra terhelik, míg a cégek milliárd tonna számra gyártják a nem újra hasznosítható vagy megújuló anyagokból, konkrétan környezetrombolás árán előállított hulladékot.
Ezért elkezdtük kutatni, hogy induló vállalkozásként melyek azok a lehetőségek, amivel minimalizálhatjuk a környezetterhelésünket.
Ekkor még nem is sejtettük, hogy ez mekkora feladat lesz. Több mint 3 hónapot emésztett fel csak az, míg megtaláltuk azokat az anyagokat, amik egy ilyen kezdő projekt esetében vállalható alternatívák.

Amik alap szempontok csomagolás esetében:

  • Megfelelő áruvédelem, hiszen a depózások és a kiszállítás során ritkán bánnak hímestojásként a termékkel. Kellően kell védjen a csomagolás a fizikai behatásoktól, az esetleges illetéktelen kíváncsiskodóktól.
  • Az ára. Nyilvánvaló, hogy ez egy fontos szempont. Egy csomagolás jellemzően áll egy dobozból vagy tasakból, valamilyen térkitöltőből és ragasztószalagból. Emellett lehetnek extra igények, mint például laptop esetében a kijelző és fed lap védelmére szolgáló egyéb anyagok. Ezek külön-külön általában elhanyagolható tételek, egybe nézve viszont számolni kell vele és a komoly ár verseny miatt sajnos itt sem lehet elszállni.
  • Megjelenés. A fogyasztók egy jelentős részének különösen fontos, hogy milyen minőségű csomagolásban kapják a terméket, hiszen ez az első dolog a webáruház felületén túl, amivel elsőként fizikailag is találkoznak. Ez konkrétan egy külön szakterület, melyeket egyetemeken, főiskolákon is oktatnak.

 

A mi ’extra’ szempontjaink:

  • Megújuló anyagok. Sajnos a szemét termelés elkerülhetetlen csomagolás estében.
    Vannak persze már nagyon kreatív csomagolások, ami esetében mondjuk a doboz valamilyen használati tárggyá alakítható (például laptop alátétet lehet belőle hajtogatni), de megfigyelve a környezetünket, azt vettük észre, hogy ez a jópofaság faktoron túl, a fogyasztók nagyrészének oldaláról végül nem kihasznált extra.
    Így inkább az volt a fontos, hogy olyan anyagokat használjunk, ami, ha ki is kerül a természetbe, az a rövidtávú vizuális szennyezésen kívül mást ne okozzon és olyan anyag legyen, ami a gyártása során is fenttartható folyamaton keresztül kerül hozzánk, majd tőlünk a fogyasztóhoz.
  • Állati eredetű anyagoktól mentesség. Kvázi vega-vegán csomagolás.
    Ez furcsa lehet. Nekünk is azt volt, amíg el nem mélyedtünk a csomagolás technikába, de például sok ragasztószalag készül enyvvel, amit a zselatinhoz hasonlóan porcokból, csontokból, bőrből vonnak ki.
    Mi személyesen nem vagyunk vegánok, csupán mérsékelt hús fogyasztók, de az értelmetlen állati eredetű anyagok használatát nem támogatjuk, főleg, ha annak léteznek tökéletes helyettesítő alternatívái.
  • Maximális vegyszermentesség. Ha valamilyen színezett csomagolással találkozol legyen az akár papír, az biztosan vegyiúton előállított, például fehérített papír, aminek innentől nem sok értelme van. Lehet annak az alapanyaga a legszigorúbb minősítéseket megkapó például papírtermék, ha aztán vegyi úton kezelik.
    Persze a műanyagokhoz képest így is sokkal kisebb a környezetrombolása, de a lebomlása során, még ha viszonylag gyors is, rengeteg vegyi anyagot juttat a talajba. Ráadásul vannak olyan vegyi eljárások, amivel kvázi majdnem olyan lassan fog lebomlani egy alapjaiban papír hulladék, mint egy átlagos műanyag.

 

A zero waste kamu

 

Itt szeretnénk kicsit rákötni a zero waste ’mozgalomra’, ami nagyjából ugyan azon a polcon van, mint az önvezetés vagy a mesterséges intelligencia. Sajnos nem létezik, de a törekvés persze dícséretes.
Ma talán nem is kell megmagyarázni, de látszat világot élünk. Rengeteg cég kampányol ehhez hasonló hívószavakkal, de a valóságban maximum egy nagyon szépen megfogalmazott pdf vagy cikk szól erről, de gyakorlati megvalósítás egyáltalán nem kapcsolódik hozzá.
A zero waste azt jelentené, hogy a teljes termék út, ciklus alatt nem keletkezik szemét és károsanyag. Azonban ez a valóságban lehetetlen. Aki kicsit beleássa magát egy ilyen folyamatban, mindenhol megvannak azok a lépések, amik kapásból nem felelnek meg a zero waste-nek.
Szerintünk nem is kell ilyen szélsőségekig elmenni, hiszen ez csak is utópia lehet, aminek kergetése nyomán, ahogyan az más utópiák esetében is lenni szokott, megfeledkezünk a lényegről.
Ma szerintünk a legfontosabb, hogy a cégek valóban megfeleljenek a gyakorlatban is, az elérhető legkisebb környezetterhelésnek és ne a fogyasztókon kérjük számon, hogy miért kerülnek a természetbe olyan anyagok, amikre nem ők tartottak igényt. Nem ők gyártották le, nem ők kezelik a szemétbe kerülés után. Valójában csak egy nagyon szűk szeletében találkoznak a csomagolással. Ráadásul sok csomagolóanyag kevert anyag. Valójában megfelelő szelektív hulladékgyűjtési hajlandóság mellett sem lehet jól eljárni. Egy fóliával bevont papír például egyik konténerben sem megfelelő.
Ez nem jelenti azt, hogy a fogyasztónak nincs a folyamatban felelőssége, inkább az zavar minket, hogy neki van a legkisebb, még is rá nehezedik a legnagyobb nyomás és elvárás ezzel kapcsolatban.
Tehát zero waste nem létezik és ha valaki ezzel kampányol, azt mi személyesen nem tartjuk etikusnak. A törekvése a mozgalomnak fontos, de még nagyon sokáig csak utópia a megvalósulása, ha egyáltalán ez valaha megvalósulhat.

 

Unod már a környezetvédelmet?


Bizony itt az évek során keletkezett egy érték válság a környezetvédelemmel kapcsolatban, amire már sokan csak legyintenek emiatt. Ugyan ez igaz a társadalmi felelősség vállalásra.
Mivel semmiféle előírás nincs ezekre vonatkozóan, szinte alig kell valamit tennie egy cégnek, hogy büntetlenül kiírhassa ezeket a ma divatos hívó szavakat.
Az a sajnálatos tapasztalatunk a sok hónapos utána járás és tárgyalások konklúziójaként, hogy ez bizony 99%-ban kampány csupán valós tartalom nélkül.
Amikor 10 cégből 9 úgy akarta nekünk eladni a különböző műanyag csomagoló termékeiket, hogy szerintük az a világ legkörnyezetbarátabb anyaga, hiszen sok közülük elméletben végtelen számban újra hasznosítható, felhasználható, kicsit mindig azt éreztük, hogy itt nagyon sok dolog nincsen rendben.
Mert hát elméletben igazuk van, a gyakorlatban még is azt látjuk, hogy komplett kontinensnyi műanyag szemét úszkál a tengerekben, óceánokban, hogy a vizeink annyi mikró műanyagot, vegyszert és egyebeket tartalmaznak, amik közvetlen ennek az iparnak a következményei, hogy nehezen védhető álláspont az, hogy a műanyag környezetbarát, de azért bepróbálkoznak és a kevésbé jártas embereket, cégvezetőket be is lehet ezzel csapni.

 

Minden a legkisebb ellenállás felé halad

 

A folyadékok, gázok, az elektronok alapvető fizikai tulajdonságai, hogy a legkisebb ellenállás irányába igyekeznek kitörni. Csak míg náluk ez nem döntés kérdése, addig az embernél az.
Sokan mikor céget indítanak, mindent megakarnak úszni, csak ömöljön befelé a pénz.
Így ilyen dolgokkal igen kevesen foglalkoznak valósan, mint a környezetvédelem és az őket körülvevő piac is sokkal kisebb ellenállást mutat a környezetszennyező, nem megújuló anyagok használatának irányába.
Egy céggel, különösen az elején rengeteg munka van. Iszonyatos kreatív és fizikai energiát emészt fel, így mondhatnám, hogy kicsit megértem őket.
Környezetkímélő csomagolást és eljárásokat fejleszteni, nagyon sok extra utánajárást, utána olvasást igényel. Elsőre nem is lehet ezt 100%-osan megugrani, hiszen kis halként a piacon ügyesen kell balanszírozni, azonban, ahogyan egy háznál is, nagyon fontos az alapkövek letétele.
Szerintem nem elvárás, főleg egy frissen induló vállalkozás esetében, hogy azonnal a maximális szinten teljesítsen ez ügyben, de az igen is fontos, hogy ennek már jó előre megágyazzon és a kezdetektől építse be, mint irányvonalat, mert utólag már sokkal nehezebb lesz ezt megugrani.

 

Hol tartunk mi és mik a célok?

 

Ahogyan azt már korábban említettük, a webáruházunk kialakítása során, hogy megfelelő alapokkal indítsunk ezen a szinten is, rengeteget képeztük magunkat és jártunk utána, hogy mi az, amit alapkőként letudunk tenni.
Kizárólag FSC minősítéssel rendelkező, nem fehérített, nem laminált, teljesen natúr papírtermékeket használunk. Térkitöltéshez 100% kukoricából előállított térkitöltőt alkalmazunk, mely komposztálható, ha egy kis nedvességet kap szinte azonnal folyékonnyá válik és elbomlik.
A ragasztószalagunk szintén teljesen natúr papír ragasztószalag kaucsuk ragasztóréteggel.
Mindenfajta nyomtatástól mentes.
Matricáink és a különböző kisérőpapírok is ugyan ilyen natúr papírtermékek.
Ezeken már van nyomtatás, amire egyelőre még nem találtunk alternatívát. Ezek hagyományos fekete offset nyomtatással kerülnek fel.
Kizárólag eszámlát használunk, ami amellett, hogy nullára redukálja az ilyen irányú papír használatunkat, nem fog elveszni a fogyasztó részéről sem, hiszen az az email fiókjában mindig megtalálható lesz, ha nem törli szándékosan.
Emellett találkozhatsz még a tőlünk kapott csomagolásodban natúr papírral, amit a kijelző fedlapra vagy a kijelző és a billentyűzet közé rakunk, például laptopok esetében vagy natúr hullámkartonnal.
De előfordulhat bizony, hogy környezetszennyező anyagokkal is. Ugyan is azt találtuk ki, hogy a nálunk és környezetünkben felgyülemlett, más forgalmazóktól, nagykereskedésektől bejövő anyagokat is újra felhasználjuk. Így legalább még egyszer alkalmazva az adott nem környezetkímélő csomagoló anyagokat, mielőtt az kidobásra kerülne.
Fuvarozó cégek esetében sajnos sokkal lesújtóbb a helyzet. Itthosszas keresgélés után sem találtunk igazán megfelelő alternatívát.
Az egyetlen futárkodással is foglalkozó megoldás, a Nagy lépés futárszolgálat, akik tömegközelkedési eszközökön szállítják ki a csomagokat a címzetteknek. Ők emellett megváltozott munkaképességű embereket foglalkoztatnak, így segíthetjük ezen embereknek az integrációját a társadalomba. Azonban őket csak korlátozott esetben lehet egyelőre igénybe venni. Kizárólag Budapest területén, maximum 4 kg-os csomag tömeg határig, azonban, ha megfelel a csomag ennek, akkor díjmentesen megkapod a termékedet/termékeidet. Ha van lehetőséged, kérjük válaszd ezt az opciót!

Céljaink nagyon ambiciózusak ezen a területen. Szeretnénk olyan egyedi megoldásokat és folyamatokat kidolgozni, amivel, ha zero waste-ek nem is leszünk, de maximálisan megtudjuk azt közelíteni. Az alapjait ennek letettük és ennek megfelelően kívánunk egy folyamatos fejlődést bemutatva, a létrán felfelé haladni és talán egyszer példát is mutatni, hogy lehetséges igazán környezetbarát módon is kereskedni.