Ne hagyd magad átverni! Segítünk mire figyelj! (Első rész)
Webáruház vagy fizikai üzlet? Egyéni vállalkozás vagy egyéb cégforma (Kft. Bt.) Persze vásárlói szemszögből járjuk körül a témát, hogy melyik milyen garanciákat, vásárlói élményt, kényelemet, bizalmat és garanciákat nyújtanak.
Ha eddig azt hitted, hogy egy kft. vagy bt. megbízhatóbb vagy jobban bízol egy fizikai üzletben, mint egy webáruházban, akkor bizony nagy tévedésben vagy. Két részes cikksorozatban kifejtjük miért.
Az első részben a webáruház kontra fizikai üzlet kérdés körével kezdünk.
Bevezetés
A kereskedelem egy több évezredes kulturális ’hagyomány’. Mióta az ember létezik, azóta kereskedik. Volt mikor cserekereskedelmet folytatott, amit aztán a pénz, mint általános fizető eszköz váltott. Ez a rendszer fejlődött egy pontig, majd egy idő után csak a mögötte levő financiális rendszer változott, de magam a vásárlás folyamata nem.
Így alapvetően belénk van kódolva, hogy a vásárláshoz találkoznunk kell az eladóval. Ilyenkor sok szempontot figyelembe véve (verbális, nonverbális) hoztunk egy döntést, hogy megvesszük e tőle az adott portékát vagy sem. Kialakult e vele szemben az a bizalom, ami alapján üzletet kötünk vele.
Aztán bejöttek a raktáráruházak, hyper-supermarketek, diszkontok, ahol már alapvetően nem igazán létesítünk kapcsolatot az ottani értékesítőkkel, sőt nem is igazán vannak értékesítők, akik arculatot adnának egy üzletnek. Árufeltöltők vannak, polcszervizesek, ügyfélszolgálati munkatárs, részlegvezetők stb.
A személyes kontaktus alapját képző döntési mechanizmust felváltotta a Pr, a marketing, a reklám ipar. Ma már sokkal inkább a csomagolással, az áruk kihelyezésének taktikázásával, átrendezésekkel, a vásárló célzott irányításával, zenével és egyéb trükkökkel hatnak ezekre az érzékeléseinkre és az alapvető ösztöneinkre. Magyarán mondhatjuk, hogy az orrunknál fogva ráncigálnak minket, felesleges vagy rosszabb minőségű termékek megvásárlására, túlfogyasztásra, impulzív vásárlásra kényszerítve.
Persze vannak hagyományos kis-közepes üzletek is, ahol még találkozhatunk, akár a tulajjal is, azonban a verseny miatt ők is alkalmazzák sokszor ezeket az elemeket. Vannak persze üdítő kivételek.
Nagy hátrányuk még, hogy lokálisak, egy adott időintervallumon belül, nyitvatartási időben érthetőek el. Ahhoz, hogy náluk vásároljunk oda kell utazni, ami időbe és utazási költségbe fog kerülni, ezért hódítottak akkora teret a nagy áruházak, ahol egy füst alatt megoldhatunk mindent. Nem kell boltról boltra járva egy fél vagy egész napot bevásárlással töltenünk, azonban ezzel teljesen lemondunk a fent említett személyes kontaktról, szaksegítségről és hagyjuk, hogy úgy játszanak a tudatalattinkkal, ahogyan akarnak.
A webáruházak megjelenése
A kereskedelem olyan, mint a pornó. Minden felületen megjelenik, ahol csak lehetséges. A két leginkább alkalmazkodni képes ágazata az emberiségnek a szexipar és a kereskedelem, így ahogyan bejött az internet gyorsan begyűrűztek az elektronikus kereskedelmi egységek is.
A kezdete hasonló volt, mint a hagyományos kereskedelem hajnala, de míg a hagyományos kereskedelemnek több ezer év kellett, hogy erre a szintre eljusson, addig az internetes kereskedelem néhány évtized leforgása alatt vette át szinte az uralmat.
A felhasználók, ekkor még egymás között üzleteltek, apróhirdetési felületek, fórumok voltak, ahol személyes találkozókon keresztül, pénzért vagy csere áruért üzleteltek.
Nem voltak még igazán kiépült logisztikai megoldások.
Majd megjelentek az első dedikált webáruházak, ahol még messze nem voltak olyan funkciók, mint manapság és legtöbb esetben arra volt csak jó, hogy előre összekészítsék nekünk a terméket/termékeket, amit egy üzletben átvehettünk.
A logisztika, az internet fejlődésével és a pénzügyi intézetek fejlesztéseivel szép lassan kialakult a rendszer, aminek következtében már online tudtunk sok fajta fizetési és már kiszállítási mód közül is választani. Kezdetben csak utánvétel vagy átutalásos fizetési módok voltak és házhozszállítás, ma már vannak online kártyás fizetési módok, csomagpontok és automaták.
Mivel az iparág nőt, a törvények is alkalmazkodtak hozzá.
Garanciák
Sok ember a mai napig bizalmatlan a webáruházakkal szemben.
A legnagyobb bizonytalansági faktor azonban az, hogy nem tudjuk a terméket a kezünkbe fogni, azt fizikai valójában megnézni.
Nem tudjuk például, hogy egy cipőbolt webáruházában árult 42-es cipő valóban jó lesz e, hiszen ahány gyártó annyi megközelítés. Az egyik gyártó 42-es mérete lötyög a lábunkon, a másik meg szorít. Ráadásul, ami a mi monitorunkon, a reklám fotókon szép fehérnek tűnt, az a valóságban inkább vaj sárga.
Ezt felismerve a törvényhozók garanciákat építettek a rendszerbe. Az egyik ilyen legfontosabb garancia, az indoklás nélküli elállás, amivel 14 napig visszaküldhetjük a terméket bizonyos feltételek mentén. Ez egy egységes, minden webáruházra vonatkozó szabályozás és ezzel sokkal biztonságosabbá vált egy webáruház, mint egy fizikai üzlet.
Gondoljunk csak bele. Az üzletbe néhány percünk van eldönteni, hogy valóban kell e az a termék, valóban jó lesz e. Ráadásul sok esetben be van csomagolva és nincs kiállított darab belőle, szóval igazából csak a dobozt forgatjuk és próbáljuk értelmezni a rajta szereplő információkat. Ha pedig megvettük és nem megy tönkre vagy nem hibás a termék, akkor nincs hivatalos lehetőségünk azt visszaszolgáltatni. Ki leszünk szolgáltatva az kereskedőnek, aki dönthet úgy, hogy nem veszi vissza a terméket.
A köztudatban mai napig él az a tévhit, hogy a vásárlástól számított három munkanapon belül visszavihetjük a terméket a kereskedőhöz, aki köteles azt kicserélni vagy visszafizetni az árát. Annyi igaz, hogy volt ilyen szabály. 1997-ig, de ma már nincs!
Ha a kereskedő külön nem biztosít ilyen lehetőséget, akkor törvényileg nem köteles sem cserélni, sem visszafizetni a termék árát csak abban az esetben, ha a termék hibás vagy sérült.
Így gyakorlatilag az online vásárlás ma már sokkal biztonságosabbá vált, mint a hagyományos üzletben való vásárlás, hiszen 14 napig forgathatjuk, nézhetjük, hogy befér e a helyére, illik e a bútorokhoz, valóban kényelmes e, mind ezt a saját otthonunkban
zavaró körülmények nélkül. (mi például 30 nap elállást biztosítunk indoklás nélkül)
Az egyetlen plusz költség ilyenkor, a visszaküldés szállítási költsége, ami a vásárlót terheli, de, ha belegondolunk abba, hogy egy fizikai üzlet meglátogatása is pénzünkbe és időnkbe kerül, igazából ugyan ott vagyunk.
Ez a 14 nap (esetünkben 30 nap) persze nem azt jelenti, hogy ingyen vagy nagyon olcsón kaució nélkül kvázi bérelhetünk terméket. Például egy bulira, zeneszolgáltatás miatt veszünk egy laptopot, majd visszaküldjük, ez után már nem vehetjük igénybe az elállást. Ez kifejezetten csak a kipróbálásra vonatkozik, tehát ha veszünk egy késes aprítót és már meg csináltuk vele a karácsonyi menüt, az már nem fér bele.
Minden esetben eredeti, szerzett állapotában és csomagolásában kell visszaküldjük, minden gyári tartozékkal.
A másik legnagyobb félelmet a vásárlókban az online fizetés okozza. Nagyon sokan a mai napig félnek az ilyen fajta tranzakcióktól. Nem mondom, hogy teljesen alaptalanul, de azt tudni kell, hogy ma már annyi védelmi mechanizmus van beépítve az online fizetési rendszerekbe, hogy szinte nulla az esélye annak, hogy ellopják a pénzünket vagy a kártyaadatainkat.
A többlépcsős azonosítás, a megbízható és ismert szolgáltatóknál történő fizetési módozatok (mint a Paylike, Simplepay, Barion, Borgun stb.) önmagukban is garanciát jelentenek. Ráadásul a kifizetett összeg egy bizonyos ideig csak zárolt állapotban kerül levonásra a számlánkról. Ha visszaélés történne, azt a bankunk kivizsgálás után visszajuttatja a számunkra.
Olyan ez kicsit, mint a repüléstől való félelem, miközben statisztikailag pont egy repülőn van a legkisebb esélyünk a meghalásra. Mondhatni a bolygó jelenleg legbiztonságosabb helye a repülő.
Mire figyeljünk webáruházak esetében?
Mint fent kifejtettem, a webáruházban való vásárlás olyan többlet garanciákat és lehetőségeket nyújt, amik messze túl mutatnak a fizikai üzletek által nyújtott opciókon. Így sokkal megbízhatóbb és kényelmesebb ma már az online térben való vásárlás.
Azonban vannak trükköző cégek természetesen, azonban, ha néhány apróságra oda figyelünk, nem kell félnünk.
Az olcsóbb drágább!
Biztosan te is használod a különböző ár összehasonlító oldalak szolgáltatásait. Főleg, ha műszaki terméket veszünk, ma már alap, hogy beírjuk a Google-be és valamelyik aggregát árgyűjtő oldalon megnézzük, hogy hol mennyibe is kerül. Majd jön a hidegzuhany, hogy valamelyik himihumi webáruház kínálatában sokkal olcsóbban meglehet venni ugyan azt a terméket.
Ez esetben szinte biztosak lehetünk benne, hogy az a termék vagy szürke importból vagy valami ÁFA, könyvelési okoskodásból származó termék lesz, leginkább szlovák vagy román, cseh céges háttérrel. De, persze legyinthetsz rá, hogy téged ez nem érdekel, hiszen 5 ezer forinttal olcsóbb, de jó, ha tudod, hogy az ilyen cégek jellemzően 1 év alatt jogutód nélkül eltűnnek, majd új név alatt újjászületnek. Ha pedig valami gondod lesz a termékkel valószínűleg keresztet vethetsz rá. Az is jellemző lesz ezekre a cégekre, hogy a kiválasztott termékeket hetekig nem kaphatod meg. A rendelés után 4-5 nap múlva kapsz egy emailt, hogy sajnos nagyjából 2-3-4 hét míg talán betudják szerezni, de garancia erre sincs. Vagy még sem azon az áron, de adnak mellé még egy 5%-os kupont vagy valami értéket nem képviselő valamit.
Ha azt látod, hogy a megbízhatónak számító és ismert webáruházak kínálatában egy termék ára drágább, mint ezekben a noname webáruházakban minimum ajánlom, hogy gondold át, hogy jó döntés e megspórolni azt a differenciát a két ár között és a legjobb, ha elkönyveled, hogy a garancia érvényesítésére nem nagyon lesz lehetőséged.
ÁSZF, céges információk, nyilatkozatok
Pár éve még tartotta magát a mondás, hogy azt kell megnézni egy webáruháznál, hogy vannak e elérhetőségek, konkrét cég név, általános szerződési feltételek. Azonban, ahogy a vásárlók okosodtak, úgy ezek a cégek is mindent megtettek azért, hogy kifelé azt mutassák, ők bizony megbízható áruházak. Ma már kevés az, hogy rápillantasz, hogy megvannak e a kötelező elemek. Azt is figyelni kell, hogy ezek mennyire felelnek meg az előírásoknak. Vannak ráadásul ingyenes cég, vállalkozás lekérdező oldalak, ahol tovább vizsgálódhatunk a hátteréről.
Nyisd meg az az ÁSZF-et és ha azt tapasztalod, hogy nagyon rövid és tömör, netalán tán furcsa magyarsággal van megírva lépj tovább. Egy Magyarországon hatályos szerződési feltételeket és adatkezelést gyűjtő dokumentum elég hosszú és vannak kötelező elemei. Ha ez 1-2 oldalban összevan csapva az szinte biztos, hogy csaló cég.
Ha nagyobb értékben szeretnél vásárolni érdemes felvenni a kapcsolatot a céggel, a megadott elérhetőségek valamelyikén, mert sokszor itt is kiszokott bukni a kisördög.
A cég nevét pedig ne legyünk restek beütni a google-be, ahol a hivatalos céginfók mellett vásárlói véleményekkel is találkozhatunk. (bár ez utóbbit is érdemes sokszor kétkedve olvasni, mert sok esetben a cég magának generálja ezeket, szóval minden esetbe olvassunk is bele ezekbe)
Fizetési megoldások
Az sem ritka trükk, hogy egyes webáruháznak tűnő oldalak kártya adatok próbáljanak lopni. Ezt a fentiek ellenőrzésével jó eséllyel eltudjuk kerülni, de ha ezt egy ilyen oldal jól csinálja, egy közepesen tapasztalt vevőt még így is megvezethet. Ezért, amikor fizetünk ellenőrizzük, hogy az átirányított oldalon, ahol a fizetést fogjuk végezni, tartalmazza e valóban a bank minden kötelező elemét, rendelkezik e biztonságos kapcsolattal (a böngésző címsorában https feliratnak kell megjelennie). Ha itt bármilyen furcsaságot tapasztalunk, felejtsük el a céget és keressünk másikat.
Mondhatod, hogy akkor megrendeled utánvéttel, de ha egy ilyen cégnél vásárolsz, semmi garancia nem lesz rá, hogy a csomagban azt is fogod találni, amit rendeltél. Átvételkor pedig nem lesz lehetőséged ezt ellenőrizni.
Konklúzió
Tehát, összefoglalva kijelenthető, hogy ha 1-2 apróságra figyelünk, alapvetően online térben vásárolni sokkal biztonságosabb és kényelmesebb megoldás. Ma már rengeteg olyan garanciát kapunk, aminek hála nem kell félni az ilyen tranzakcióktól, de ahogyan egy normál üzletben is, az interneten is érdemes egy kis szkepticizmust gyakorolni és vásárlás előtt tájékozódni, ha egy számunkra addig ismeretlen céggel kötünk üzletet.
Mi azért, hogy fokozzuk a belénk fektetett bizalmat 30 napos elállást biztosítunk, az ÁSZF-ünk és adatkezelési nyilatkozatunk megfelel minden magyarországi hatályos jogszabálynak és olyan szolgáltatókkal dolgozunk együtt, akikkel nem tudtunk volna szerződni, ha simlis vállalkozás lennénk.
A következő részben pedig kifejtjük miért is biztonságosabb egy egyéni vállalkozás vásárlói szempontból, mint egy átlagos cégforma.
Tartsatok velünk!