+36-70/670-1530 | info@doxit.hu                                                              Akár 1-2 munkanapos szállítás!

+36-70/670-1530 | info@doxit.hu                                                              Akár 1-2 munkanapos szállítás!

Doxit Blog

Miért veszel laptopot? Spórolok neked akár 100.000 Ft+-ot!

Kovács Péter
Miért veszel laptopot? Spórolok neked akár 100.000 Ft+-ot!

Ez a bejegyzés, bár furcsa felütésű lehet, mivel mi leginkább laptopokat árulunk -igaz, hogy rendes, igazi laptopokat és nem azokat, amikről lejjebb szó lesz-, de lehet, hogy ha elolvasod, akkor spórolok neked minimum pár 10 ezer forintot, de az is lehet, hogy 100+ ezret.

 

Vásárlási pszichológia

Nem akarlak ezzel nagyon untatni és erre vannak szakemberek, akik az én, ezen a területen meglévő egyszerű gondolkodásomat sokkal jobban letudják írni, viszont van pár évtizedes tapasztalatom a kereskedelem területén, így talán valamennyit számíthat, amit most leírok neked.

Az emberek alapvetően falka lények. Ebből fakad egy csomó negatív és egy csomó pozitív tulajdonságunk.

Próbáld ki magadon, hogy hogyan viselkedsz, amikor egyedül vagy és hogyan, amikor nagyobb tömegbe. Meglepő megfigyeléseket lehet tenni.

Ami a tudatos döntést és vásárlást illeti sok esetben ez a falka tudat ösztönösséget visz a vásárlásainkba és amolyan tipp-mix jelleggel hozzuk meg őket. Vagyis inkább hagyjuk, hogy más hozza meg helyettünk. Főleg, ha olyan területen kell ezt végbe vigyük, amihez nem értünk.

Mikor nagy szakáruházakba járok, fél füllel mindig hallom a ’szakeladótól’, mint ’szakmai érv’, hogy ezt vagy azt a terméket viszik a legtöbben. Ilyenkor már kajánul, teli pofával röhög bennem a kereskedő. Egyáltalán nem ért hozzá a ’szakeladó’ vagy jutalékot kap a termék után, esetleg csak egyáltalán nem érdekli. Egyetlen érdeke, hogy valamit rád melegítsen.

Ha ismerős a fenti jelenet sor, tudod miről beszélek, ha nem azonnal nézd meg a 'A Wall Street farkasa' című filmet. Ez egy fajta TOP 1-es film a marketingesek és értékesítők között és rengeteget hivatkoznak konkrétan erre a jelenetre. Ez az 'add el ezt a tollat nekem' jelenet. Minden benne van.

Ez általában sors döntő pillanat, hiszen ilyenkor a vásárlóban megszólal a kis csengő, hogy ’héj, akkor ez biztos egy jó termék, egyébként nem vinnék ennyien’. (hasonló ez ahhoz, mint amikor YouTube-on rákattintasz egy videóra csak azért mert azt sokan megnézték, de ebből sajnos nem következik semmi… emiatt szoktak egyesek kattintásokat venni egyébként)
Ez valóban jelezheti azt, hogy az az adott termék tényleg nem rossz -bár, ebből hosszútávú tapasztalat ugye nem következik-, de egyáltalán nem azt jelenti, hogy az a palettából a legjobb választás, pláne nem a te egyéni igényeid alapján. Meg aztán lehet, hogy jónak tűnik, aztán elég hamar megfog purcanni.

Ezzel a fajta hozzáállással nagyon lyukra lehet futni. Ez a fent említett tipp-mixes döntési mechanizmus. Senkinek sem javaslom.

Szintén tetten érhető egyébként ez a tömeg pszichológia, mondjuk az elektromos autózásnál, mert, ha félrerakjuk, hogy most még nagyon magas áron adják, mindenhez képest, a legtöbb ellenérv ugye a ható táv, miközben tudjuk, hogy az emberek 90%-a naponta alig néhány 10 km-t megy.
De, mi van, ha én holnap ki akarok ruccanni Münchenbe egy seggel? Ugye? Igaz, hogy az elmúlt 20 évben meg sem fordult a fejemben, ilyen, de mi van, ha egyszer csak még is.
Segítek… az a 'még is' sosem fog eljönni.
De, tegyük fel, hogy még is, akkor meg vannak alternatívák, amiknek a többlet költségei eltörpülnek egy belső égésű motorral hajtott és egy elektromos jármű közötti fenntartási költség különbségéhez képest.

Ehhez hozzá jön még 2 dolog. Az egyik a szorongás. Ezt leginkább akkor tapasztalhatjuk erősen, ha olyan terméket kell vennünk, amihez nem értünk. De, akkor képbe jön ugye a jutalékban működő ’szakeladó’, meg a marketing gépezet. Ők kegyetlenül kifogják használni ezt a szorongó állapotodat, ne legyenek ezzel kapcsolatban illúzióid.

Lehetne erről még nagyon sokat írni, de itt most már képbe hozhatjuk a laptop és asztali számítógépek problematikáját. A statisztikákból pontosan látszik, hogy az asztali számítógépek piaca minimálisra zsugorodott. Leginkább a játékos szekció és a professzionális szegmens az, ahol jelentős értékesítés történik a PC-k frontján. (véletlenül pont ott, ahol értenek is hozzá)

Miért van ez így?
Pontosan a fentebb taglalt pszichológia az oka a legtöbb esetben annak, hogy rossz döntést hozunk és veszünk drágábban egy rosszabb eszközt, ahelyett, hogy sokkal olcsóbban vennénk egy jobbat, tartósabbat.
Mert azzal, hogy az asztali számítógépek piaca összetöpörödött az értékük is lecsökkent. Így egy hasonló kaliberű asztali gépet minden cókmókkal – billentyűzettel, monitorral, egérrel, hangszóróval- együtt is nagyjából féláron megvehetnénk.
Az már a non-plusz ultra, mikor kimegyek helyszínre szerelni és látom, hogy ott a kis számítógép sarok –tudjátok, rendes számítógép asztal meg minden- rajta egy laptoppal, bele dugva egy egér, mert a touchpadet utáljuk, rákötve egy hangszóró, mert teljesen mindegy, hogy a JBL vagy bármelyik menő, jól hangzó svéd high-end audió vállalat gyárt bele hangtechnikát, irgalmatlan rosszul fog szólni -szinte bármelyik pár ezer forintos külső hangszóró fényévekkel jobb lesz- és persze fixen konnektorba van kötve.
Tehát vettünk egy laptopot asztali gépnek. 
Lehetőleg 15,6-osat vagy 17-eset mert azt jobban látjuk. De cipelni ebben a méretben meg csak erősen zárójelesen lehet.


Eközben persze ma már monitort szinte nem is lehet kapni ilyen picike méretben. A 22” már a minimum. (meg amúgy egy képernyő olvashatósága nincs egyenes arányban a méretével)

 

Miért tesszük mind ezt?


Mert azt látjuk, hogy ma mindenki laptopot vesz. (falka effektus) A gyártók, vagyis azoknak az értékesítési osztálya, megteremtette rá a hamis igényt.
Hosszú évek alatt elérték, hogy ha az emberek számítógépet akarnak venni, akkor azt azonosítsák a laptopokkal.
Így egy csomagban eltudnak adni egy rakás szemetet nekünk nagy haszonnal. (tisztelet, annak a nagyjából 1% kivételnek, ami új áron a félmilliós árkategória alatt van)
Egy lapra rá szerelnek minden szutykot, beteszik egy tejfölös pohár vastagságot sem elérő fröccsöntött műanyag izébe, amit belül apró formázásokkal próbálnak merevebbé tenni, hogy legalább a dobozból kivételt túl élje, vesznek valami vacak kijelzőt, ezt egyesítik és megszületett a bolygó kapitánya.


Ráadásul egy értékesítési stratégiával 3-4 terméket adnak el minimum. (magát a gépet, egy monitort, ami itt a kijelző, egy egeret, ami a touchpad, egy billentyűzetet és még sok-sok mindent) Persze mindet sokkal nagyobb haszonnal, mint ha külön-külön árulnák.

Te legyél okosabb!

Játszunk egy gyakorlatot! Állj szembe a tükörrel és kérdezd meg magadtól, hogy valóban szükséged van e laptopra? Ha igen a válasz, sorold fel, hogy miért? Csak olyan érvek számítanak, amik a valóságot tükrözik és az elmúlt éveid szokásai alapján következik.
Ez a ’lehet, hogy majd el kell vinnem ide-oda’, 99%, hogy nem fog bekövetkezni.
Pláne, hogy már szinte mindenki rendelkezik olyan mobil telefonnal, amivel szinte minden nagyon fontos és hirtelen jött informatikai mobilizációs igényt letudnak fedni. Messze nem helyettesít egy számítógépet, de arra pont jó, hogy azt az 1% bizonytalanságot kipipálhassuk.

A lakberendező éned

Gyakran elhangzó ellenérv az asztali számítógépekkel kapcsolatban, hogy nem akarnak kábel dzsungelt és külön sarkot fenntartani ’a számítógépnek’. Majd vesznek egy laptopot, de ahhoz azért csak kell egy asztal, mert az ágyban hamar meg sül és jön minden a fent felsoroltakból -egér, hangszóró stb.-. Tehát csak lett egy számítógépsarok jól tele kábelezve.

Látom egyébként, hogy mikor az asztali számítógép említésre kerül, a fejekben még az a régi, valaha fehér, de időközben szépen besárgult-szürkült óriás dobozok vannak a szemünk előtt, kábel halmazba csomagolva.
De az a jó hírem van, hogy már nem a 90’-es éveket éljük itt sem.
Léteznek például miniszámítógépek, amik nagyjából a tenyeredben elférnek és a másik jó hírem, hogy ezek ugyan úgy képesek vezetéknélküli eszközöket fogadni. Szóval igazából ami biztosan vezetékelés lesz, az a konnektorba való dugaszolás.

De, mivel az emberek a laptopjaikat is 99%-ban konnektorba csatlakoztatva használják, ez talán túl élhető.
Ezek a gépek ráadásul sok esetben a tv vagy a monitor hátára rá rögzíthetők. Ergo, még annyi enteriőr szennyezést sem jelent, mint egy laptop, amiből eleve olyat venni, amire rá lehet sütni, hogy akár a lakás dísze is lehet, az inkább a fél-1 milliós kategória.
Még ha nem is élünk a megjelenítő eszközre (TV, monitor) rögzítési lehetőségével, ma már olyan dizájnnal készülnek, ami teljesen jól megállja a helyét szinte bármilyen lakásban.

Igen, az a kis doboz itt a képen az előtérben az egy rendes számítógép.


Arra, hogy műszakilag és teljesítmény, terhelhetőség szempontjából mennyivel jobb gépet veszünk egy laptophoz képes nagyjából féláron, most nagyon nem szeretnék kitérni.

 

A mágikus csodafegyver, a csomagajánlat

Sajnos túl sok marketing előadáson vettem részt, ahhoz, hogy tudjam milyen eszközökkel lehet még azt is vásárlásra ösztönözni, akinek nem volt feltétlen elhatározása és egyben azt az érzést kelteni, hogy tudatos döntést hozott, ami igaz is, csak nem ő, hanem az az értékesítési csatorna, amelyiknek a hálójában fent akadt.
Hogy miért vettem részt ilyen rendezvényeken? Egyrészt, hogy félig meddig Puzsér Róbertet idézzem, beakartam kukkantani a pók fészkébe, másrészt, dolgoztam nagy multiknál, ahol ez kvázi akaratlanul is megtörténik, meg néhányszor az élet is úgy hozta, hogy elsodródtam egy-egy előadásra.
Az, hogy sokszor kifordult a belem attól, hogy mennyire tárgyiasítják az embereket és visszaemlékezve azokra a kínos ’játékokra’, amihez képest egy Kiszel Tünde naptár egy kulturális felüdülés, most tegyük félre.

Az értékesítés egyik legnagyobb fegyvere a csomagajánlat. Amivel nincs feltétlen baj.
Hiszen a vásárló egyben megkap mindent. Nem kell külön-külön mindent megvásárolnia, akár több különböző boltban. Így ahol megkapja azt a csomagot, ami neki megfelel, hajlandó még effektíve rosszabbul is járni, tehát többet fizetni.

Azonban itt elképesztően undorító trükköket lehet alkalmazni és alkalmaznak is.


Ki találtad. A laptop is lényegében egy csomag ajánlat.
Egy komplett számítógép egy házba integrálva. Jól hangzik ugye?
Alapvetően igen, de ez kapásból megadja a lehetőséget arra, hogy visszaéljenek ezzel és minden szemetet összedobáljanak egy fröccsöntött házba, amit aztán kvázi asztali gépként használunk a háztartásokba. De erre ezek az eszközök alkalmatlanok. (persze vannak kivételek, de az más árkategória és a piac döntő többsége nem ezeket vásárolja, hiszen akik megtudják tenni, hogy abból a szegmensből válogassanak, alig néhány százalék)

Egyébként bele gondoltál már, hogy amikor ilyen célra veszel laptopot kvázi egy 20 ezer+ forintos komponenst gyakorlatilag úgy fizettél ki feleslegesen, hogy nem is használod?
Amikor meg talán használnád már a folyamatos konnektoros üzem miatt jó eséllyel kuka?
Igen, ez az akksi. Ha külső egeret is használsz, akkor egy szintén több tízezer forintos touchpad árát is kidobtad az ablakon és még folytathatnám.


Azért, hogy olyan gépet vegyünk, ami kvázi asztali gépként és laptopként is megállja a helyét már bőven a félmilliós árkategória környékén és felette kell kutakodnunk, ha új laptopot szeretnénk.

Ami alatta van az lutri.
Sok esetben több lesz vele a gond, mint amennyit így vagy úgy használni tudjuk.
Most, hogy ez miért alakult ki egy másik cikk tárgya lesz -nem csak a gyártók tehetnek róla, hanem mi fogyasztók is-, itt legyen annyi elég, hogy ez a csomag ajánlat, amit laptopként kapunk, mikor új eszközre vágyunk fél milliós összeghatár alatt, gyakorlatilag 90%-ban csak szemét lesz.


Persze sok sztori van, hogy valakinek a valakije vagy akár saját magunk vettünk egy új laptopot 100 ezerért és az már 5 éve hibátlan és jó, csak, hogy a legtöbb embernek egyáltalán nincs összehasonlítási alapja, hogy milyen az, amikor egy laptop jó.
Így amikor mondjuk szoftveres javításra kerül a sor és nálam landol egy-egy ilyen csoda masina, én, aki ezeket a ’levedlett, használt több éves laptopokat használja’ -igen irónia és igen komoly munkára használom őket- valamiért még is kihullik a hajam, hogy amit ezeken az ’ősöreg használt’ laptopokon megcsinálok pár perc alatt, egy ilyen új csodán miért tart el egy fél vagy egy egész napig.
Neked nem tűnik fel, hogy a laptopod -elnézést-, de maximum papír nehezéknek jó hiába új vagy szinte új, aki használt már jó gépet, annak éles lesz a különbség.
Most az, hogy az anyag minőségek milyenek, már bele se menjünk. 
(amikor az embernek komolyabb a minőségérzete és a 'hűha' élménye egy 400 forintos mascarpones dobozt fogdosva, mint egy átlagos párszáz ezres új laptop esetében, az minimum fura és kérdéseket vet fel... pesze a 'hűha' élmény ez esetben is meg lesz csak hát más előjellel)


Meg hát szeretjük elhallgatni a korábbi hibákat, hogy mások és magunk előtt ne tűnjünk hülyének. Ezt nevezem használt autós szindrómának, mikor veszünk egy betegágyat, mert az érzelmeinkre hallgattunk és egy év alatt kifizetjük akár egy új autó árát, eközben többet állt a szervizben, mint amennyit mentünk vele. De mind a környezetünknek, mind magunknak hazudunk arról, hogy rossz döntést hoztunk. Ez egy természetes védelmi mechanizmus.

 

Összegezzünk

Nincs feltétlen azzal baj, ha az ember laptopra vágyik, annak ellenére, hogy jó eséllyel nem lesz rá szüksége.
De, ha ilyen döntést hozunk, legyünk okosak. Okosabbak, mint az átlag.

Tudom, hogy ez, amit most fogok mondani a ’minden szentnek maga felé nyúlik a keze’, de abban az esetben, ha nem szánunk sok százezret ilyen eszközre és hallgattok rám és hisztek a tapasztalatomnak, vegyetek inkább használt prémium laptopot, ha már feltétlen ezt a kategóriát vágyjátok.
Hidd el szinte minden szempontból jobban fogsz járni és megkapod ugyan azokat a kondíciókat, mint egy új esetében. Lehet, hogy lesz rajta pár karc és használati nyom, de az az új laptopodon is lesz elég hamar. Én nem azért árulom ezeket a gépeket, mert ez van, hanem mert több évtizede ezeket használom és rengeteget eladtam már belőlük. Hiszek bennük és tudom, hogy jók. Sokkal jobbak, mint amiket te félmillió alatt újban meg vehetsz.
Ha az anyag minőség és a tartósság is számít, akkor meg nyugodtan szorozd meg azt a félmilliót kettővel.

De, ha még tudatosabb vagy és még inkább képes vagy szembe menni az árral, kilépni az értékesítési csatornák elképesztő dózerolásából és hátra hagyni a falka gondolkodást, leginkább egy asztali számítógépet javaslok, mert a tapasztalatom az, hogy a piaci trendekkel ellentétben, az átlagos használati szokásokat figyelembe véve, leginkább arra lenne az embereknek szüksége.
Sokkal több marad a zsebedben, amit elkölthetsz nyaralásra, fagyira, gyermekedre, unokádra és tényleg lesz egy olyan eszközöd, amivel bátran tervezhetsz 5+ évre.

Említettem, hogy spórolok neked akár 100.000 forintot. Ez a nagy titok.
Töredék áron egy asztali számítógép -igen, használtat... nem kell félni tőlük nem harapnak- egy új laptop helyett és már a vásárláskor több 10 ezer forintos előnyben leszel. Ha ehhez hozzászámoljuk, hogy egy új laptop az esetek nagytöbbségében elég hamar hibás lesz, így szervizköltség is pluszként fog jelentkezni. Nem beszélve a kieset használhatósági időről, amit a szervizekben fog tölteni.
De, még akkor is elérheted ezt a 100.000 forint spórolást vagy akár még többet is, ha maradnál a laptopnál, de megfontolnád egy használt, de sokkal jobb minőségű eszköz megvásárlását.

A döntés a te kezedben van!

Ha bizonytalan vagy nyugodtan kereshetsz, felhívhatsz vagy írhatsz nekem és hidd el segítek jó döntést hozni.

Kedvencekhez
  HP ProDesk 600 G4 SFF PC | INTEL  i7-8700 | 8GB | 250GB | WINDOWS 11 | A
  HP ProDesk 600 G4 SFF PC | INTEL  i7-8700 | 8GB | 250GB | WINDOWS 11 | A
  HP ProDesk 600 G4 SFF PC | INTEL  i7-8700 | 8GB | 250GB | WINDOWS 11 | A
Processzor
Intel Core i7-8700
Memória (RAM)
8 GB DDR4
Adattároló
250 GB (SSD)
112 900 Ft
RRP: 129 900 Ft Ez a beszállító által legutóbb ajánlott kiskereskedelmi eladási ár.