Miért félsz az online vásárlástól?
Ebben a cikkben ezúttal nem a technika fortyogó tengerén fogunk részeg kalózként bukdácsolni, hanem azt vizsgáljuk, hogy mi az oka az online felületeken történő rendelésekkel kapcsolatos bizalmatlanságoknak. Emellett hasznos tippeket is szeretnénk nektek adni azzal kapcsolatban, hogy mire figyeljetek online vásárláskor. Mik az intő jelek, ha csaló oldalon vagytok és mivel minimalizálhatjátok az átverésetek kockázatát.
A kezdetek
Az internet megjelenésével, a kiscicás mémek, Szalacsi és a felnőt tartalmak mellett elsőként jelentek meg a különböző kereskedők is. Annak idején igazi vadnyugat volt minden, ami az interneten történt. Nem voltak szabályozások, korlátozások. Ennek ellenére az online kereskedelmi piac meredeken emelkedett. Nem is csoda, hiszen mennyivel kényelmesebb, hogy az ember az otthon melegéből vagy nyáron a hűvöséből, összegyűrt fejjel, kis gatyában is tud vásárolni. De ennél is fontosabb, hogy azokban a régiókban élők, ahol nagyon nehezen, vagy csak sok utazással tudnak egyes termékekhez hozzájutni, azoknak az online kereskedelem szinte megkerülhetetlen.
Azonban a növekedéssel megjelentek a szerencselovagok, akik már nem akarnak nekünk valójában eladni semmit vagy valami hamis -kamu terméket küldenek. Ezzel pedig csupán a pénzünkre vadásznak.
Ezt felismerve az országok és kormányok mára már jól körbebástyázott feltételeket és törvényeket hoztak és ezek olyan garanciákat nyújtanak, amik jóval túlmutatnak a fizikai boltokban történő vásárlásoknál nyújtott garanciáknál. De, ezek mit sem érnek, ha nem győződsz meg ezeknek meglétéről és hitelességéről.
Milyen garanciák? Miről beszélsz? A boltban megtudom nézni, kitudom próbálni!
Gondolj csak a 14 napos elállási lehetőségre, hogy mekkora dolog ez, hiszen egy fizikai boltban van pár perced eldönteni, hogy kell e a termék, ami még lehet, hogy be is van csomagolva, így valójában meg sem tudod nézni, és ha már megvetted jogszabály szerint maximum hiba esetén kérhetsz cserét vagy pénz visszafizetést, online viszont próbálgathatod 14 napig, figyelve arra, hogy ez tényleg csak próba, és még az utolsó napon is dönthetsz úgy, hogy a termék valamilyen okból nem kell neked. Ráadásul nem kell magyarázkodnod, mint mondjuk egy hagyományos üzletben. Küldesz egy email-t vagy SMS-t, visszaküldöd a terméket és visszakapod a teljes vételárat a kiszállítási költségekkel és fizetéssel kapcsolatos kezelési költségekkel együtt. Maga a visszaküldés költsége az egyetlen ’bukód’, ami a te zsebedet terheli. De, ha belegondolsz, hogy egy üzletbe elmész, megveszed a terméket, ha hibás megint beutazol, magyarázkodsz, esetleg ott kell hagynod napokig -hetekig míg kivizsgálják, aztán még egyszer visszamenni… ez nem hangzik jól és a költséged is jelentősen nagyobb lesz, mint egy egyszeri visszaküldés költsége, időben és kényelemben pedig összehasonlíthatatlan a két folyamat.
Akkor hol a gond?
A probléma sok esetben a felhasználók oldalán jelentkezik. Nem vagyok híve az áldozat hibáztatásnak, hiszen jelen esetben is a vásárló jóhiszeműen rendel egy kamu webshopból vagy kereskedőtől, magánszemélytől, mondjuk valamelyik apróhirdetési oldalon vagy közösségi média felületén. Azonban, mint korábban említettem, ma már rengeteg formai követelménynek, törvényi szabályozásnak kell megfelelni. Ha a vásárló ezek meglétéről nem tájékozódik, lényegében saját érdekével ellentétesen partner az átverésben. Ettől még persze nem az övé a felelősség elsősorban, hanem azé, aki átverte, de az átvert is tevőlegesen engedte magát átverni azzal, hogy néhány apróságra figyelve kigyulladt volna a kis piros lámpa, hogy innen nem kellene rendelni, így ő is nagymértékben felelős az átveréséért.
Nagyon kevés olyan esetet ismerek, ami tényleg nagyon profi átverés. A legtöbbje annyira átlátszó, hogy az ember nem hiszi el, hogy ennek ki tud bedőlni?
Ezeket a csalásokat nem a rengeteg befektetett melóval próbálják végrehajtani, hanem éppen ellenkezőleg. Minél kevesebb pénzből és energiaráfordításból és sokkal inkább a nagyszámokra építenek. Csak lesz valaki az 1 millióból, aki véletlen rákattint és lesz is. Nem is egy. Hanem százak és ezrek. Bele sem merek gondolni, hogy mi lenne akkor, ha valaki ezt globális volumenben és nagyon profin hajtaná végre.
Intő jelek
Ha csalásba keveredünk a tudtunk nélkül, bizony lesznek sokszor nagyon látványos jelek, amik tapasztalása esetén kikell gyulladjon a piros lámpa a fejünkben.
- Ha magyartalannak érezzük a hirdetés vagy weboldalt
Rengeteg csaló weboldal és hirdető különböző fordítóprogramokkal készíti a hirdetését vagy csaló oldalát. Magyarként elvárható, hogy ezt felismerd. Persze ma már sokan használnak AI megoldásokat a szövegek megírásához, amik szinté tudnak furcsa nyelvhelyességet produkálni, de ha a komplett oldal vagy hirdetés magyartalan, azt jó eséllyel kerülni kell, de minimum erősen gyanakodni.
- Ha az oldal nem tartalmaz elérhető, főleg telefonos kapcsolatot
Nem ajánlatos olyan helyről vásárolni, ahol nem tudunk közvetlen kapcsolatot létesíteni az értékesítő céggel. Erre megfelelő lehet az email is, azonban, ha telefonon élő emberrel tudunk beszélni, az egy jó pont, hogy lesz hova fordulnunk probléma esetén. Persze ez önmagában még nem garancia, de például a külföldi csalókat egy hívással kitudjuk mozogni. Ráadásul 2023 májusa óta kötelező telefonos elérhetőséget biztosítania a webáruházaknak.
- Ha az adott termék mindenhol drágább (főleg az ismertebb és nagyobb cégeknél)
Az emberek szeretnek hinni a csodákban és sokan azt gondolják, hogy az ismert kereskedők árai, azért magasak, mert a marketing költség, az új X6-os meg minden bele van építve az árba. Ami igaz is. (bár az X6-os azért arányaiban nagyon kevés magyar vállalkozásnál építhető be az árba) Hiszen abból élnek, hogy termékeket adnak el, arra garanciát adnak és infrastruktúrát tartanak fent. Így sejthető, hogy ha mindenhol közel azonos árban lehet megvásárolni egy terméket és találunk egy furcsa ismeretlen oldalt, ahol olcsóbban árulják ugyan azt, érdemes erősen gyanakodni.
- Ha nincs ’Általános szerződési feltételek’ (ÁSZF) és ’Adatkezelési tájékoztató’ dokumentum
Ezeknek a dokumentumoknak kötelezően, jól látható helyen jelen kell lennie minden kereskedéssel foglalkozó weboldalon. De, ne csak azt ellenőrizd, hogy meg van e. Ezeknek a dokumentumoknak vannak kötelező tartalmi elemei. Ilyen a cég neve, adószáma, cégjegyzékszáma is. Az itt található adatokat ellenőrizd. Az is beszédes, ha ezen dokumentumok szintén magyartalanok és kesze kuszák. Esetleg, ha túl rövid. Rengeteg a jog, a kötelezettség. Így, ha ez 4-5 oldal, akkor az biztosan nem lesz rendben. A mi ÁSZF-ünk jelenleg 25 oldal. Aligha lehet ezt jogszabálynak megfelelően néhány slendrián oldalra felskiccelni.
Akkor is gyanakodj, hogy valami nincs rendben, ha ezeket a dokumentumokat meg is találod, de komoly kutató munka árán. Ahol rejtegetik ezen dokumentumokat -meg az elérhetőségeket és céginformációkat- ott valami nem stimmel a háttérben, mert egy tisztességesen üzemelő, felelősséget vállaló vállalkozásnak semmi hátránya nem származik abból, hogy megfelelően és jól láthatóan tájékoztatja az ügyfeleit a jogairól és kötelezettségeiről.
- Ha az oldal linkjét és nevét ki sem lehet mondani
cccxiong, tmenbb, qsggh,xn—kszerek-9xa… Ezeket nem kitaláltam. Ezeket a címeket olyan facebook csoportokból másoltam, amelyeken a felhasználók pórul jártak. Tehát ezek létező vagy létezett csaló oldalak. Ne rendelj ilyen helyekről! Néhány csaló, még azt is megkísérli és sajnos sikerrel, hogy egy ismert brand nevével nyit csaló webáruházat, de ezekről is le rí, hogy csalás. Ilyen volt például a c-und-a-webshop.com, az aliexpressz.hu vagy az azsiacenter.com. Ezek az oldalak talán már nem léteznek, de mikor ránéztünk egyből kidudorodott, hogy csalásról van szó.
Felejtsd el az utánvétet
Jó, tudom, most fel sikítottál a képernyő előtt, de megmagyarázom.
Az utánvét intézménye kis hazánkban valamitől bizalmat ébreszt a vásárlókban. Az a folyamat, hogy csak akkor fizetnek a termékért, mikor a futár meghozta, valamit bizserget a magyar emberek agyában és nem gondolják át, hogy valójában az utánvéttel sokkal könnyebben átverhetőek. Mintha az, hogy valamit azért fizikailag még is kapunk, valahogy felülírja azt, hogy átgondoljuk valójában mennyire egyszerű így egy csalás kivitelezése. Hiszen mi garantálja neked, hogy abban a csomagban az lesz, amit rendeltél és nem egy marék homok? Ha átvetted a futár már ott sincs és hozzájuk hiába fordulsz, ők nem hatóság, hogy bemondásra ne utalják el az ’eladónak’ a csomagod ellenértékét. Próbálkozhatsz a rendőrséggel, de tudjuk, hogy csak kivételes esetben történik bármi is. (mondjuk, ha sok ügy beérkezik és azokat összetudják vonni vagy, ha különösen magas értékű) Ettől még mindenképpen tegyél feljelentés, mert sosem tudhatod.
Különböző hatóságoknál is próbálkozhatsz, mint a fogyasztóvédelem vagy NAV, de azok a látszólagos cégek, amelyek így járnak el, általában nem igazi cégek, így ezen hatóságok sok esetben nem tudnak érdemben eljárni.
De kibontom és megnézem.
Csak hogy ezt nem teheted meg. Mikor a futár kiviszi neked a csomagodat, akkor ő csak az átadásért felel, magáért azért, hogy azt kaptad e, amit kértél, az nem az ő felelőssége. A csomagot csak azután bonthatod fel, hogy kifizetted és az átvételt nyugtáztad általában egy aláírással.
Léteznek persze olyan szolgáltatások, amiket az értékesítő biztosíthat a számodra, de ezt külön kell megrendelni és ezek az oldalak nyilván nem fogják ezt biztosítani. De ezt sokan nem tudják biztosítani, hiszen ennek igen magas a költsége. Szóval az, hogy nincs ilyen lehetőség még nem jelenti, hogy csalásról lenne szó. Csupán a tényt írtam le neked, hogy a csomagodat a kifizetésig nem fogod tudni ellenőrizni az esetek 99,9%-ban. Tehát abban bízni, hogy ez megvéd, ez hiú ábránd. Nagyon kivételes esetekben fordulhat az elő, hogy még az utánvétes csomagod átvétele előtt kiderül a turpisság. Például, ha nyomtatót rendelsz és a futárnál lévő csomag egy cipősdoboz nagyságú csomagolás.
Véd meg magad
Utalj előre vagy fizess online bankkártyával. Oké, érzem, hogy megint elpattanhatott egy ér a homlokodon, de szintén megmagyarázom. Nem tűnik logikusnak, hogy ha az utánvéttel átverhetnek, miért kockáztatnád, hogy előre elutald vagy online kifizesd az összeget közvetlenül? Az ok pedig valójában, sok ember logikájának ellentmondva az, hogy mert sokkal biztonságosabb. Az online tranzakcióban sokkal több biztonsági opció van beleépítve. Követhető a pénzek útja, hogy azok a számlák kihez vagy kikhez tartoznak, illetve a bankoknál lehet kérni pénzvisszafizetést, ha az eladó átvert minket és általában a bankok ebben segítenek is. (itt most a vásárlásokról beszélünk csupán, nem a különböző bankkártyás csalásokról, mert az egy teljesen más asztal)
Így bármennyire is tűnik a józan paraszti ésszel ellentétesnek ez a gyakorlat, valójában még mindig ezzel van a legtöbb esélyed, hogy ha át is vernek, valamikor legalább újra láthatod a pénzedet.
Virtualizálj
Nagyon kevesen élnek online fizetéseknél a virtuális bankszámlákkal. Ilyen lehet a PayPal, a Revolut, de ma már szinte mindegyik banknál van ilyen szolgáltatás. Ennek a lényege, hogy nincs kapcsolatban a hivatalos számláinkkal. Ezek csak virtuálisan léteznek. Így, ha ezt fel is törik vagy ellopják az adatait, csupán az a pénz megy el, ami esetleg rajta maradt a virtuális számlánkon. Ebből következik, hogy erre a számlára mindig csak annyi pénzt kell tegyél, amennyiért éppen vásárolsz. Így legalább nem a teljes megtakarításod és fizetésed megy a levesbe.
Ezeket fogadd meg!
Fent már az ’Intő jelek’ részben említettük, hogy mikre kell minimum figyelned és mik azok, amikkel, ha probléma van, akkor hagyd el az oldalt és nem rendelj onnan. Itt most összefoglaljuk és kiegészítjük néhány extra tippel.
- Használd a keresőt: Ha egy oldal kicsit is gyanús, használd a google-t. Keress rá a cég és a webáruház nevére. Keress rá facebook-on is. De, ne legyél felületes! Olvasd is el mit írnak róla, mikor hozták létre, ki vagy kik üzemeltetik. Ha nem találsz releváns találatot, ne rendelj!
- Nézd meg és olvasd el az értékeléseket: Kifejezetten olcsó kamu értékeléseket és követőket venni az interneten. Ne csak annyit tegyél, hogy rákeresel, majd látod, hogy 4,9-es értékelésű vagy ajánlott. Olvasd el az értékeléseket és nézd meg kik értékelték. Ha sok a fura, főleg keleti (indiai, koreai, kínai stb.) ’értékelés’, akkor az csalás. Azonban lehet találkozni olyannal is, hogy a csalók régiós lopott profilokat használnak. Így az értékelők nevei magyarok lesznek, de az értékelések szövegezése már nagyon magyartalan. Ha nincs negatív komment csak több 100 vagy ezer dicséret, mind ezt fura nyelvezettel az biztosan átverés.
- Nézd meg a közösségi média felületeiket: Az ilyen felületeken sok minden kiderül. Például, hogy mikor hozták létre, ki vagy kik üzemeltetik. A bejegyzések is erősen beszédesek tudnak lenni. Ha azok folyamatosan vásárlásra presszionálnak és nincs érdemi bejegyzés, például közösség építő vagy edukatív tartalom az kerülendő.
- Használd a cégadatbázisokat: Ilyen például az ingyenesen használható ecégjegyzék és a nemzeti cégtár. Ezekből sok minden kiderül. Egyrészt, hogy létezik e a cég és hogy kik üzemeltetik. De meg mutatják azt is, hogy van e magas kockázatú kapcsolt vállalkozás, ami megmutatja, hogy aktuálisan a tulajdonosi körnek van e vagy a múltban volt e valamilyen simlije. A tulajdonos vagy tulajdonosok neveire rá is kereshetsz google-ön és facebook-on. De, például azt is láthatod, hogy van e hatósági negatív információ az adott cégről. Mikor alapították, hova van bejegyezve. Keres rá a bejegyzett címre. Ha az egy utolsó vidéki faluba van bejegyezve egy kis családi házba az gyanús, de még nem kizáró, hiszen sokan, főleg egyéni vállalkozók a saját lakcímükre jelentik be a vállalkozásukat. Ilyenkor rendelés előtt mindenképpen győződj meg a vállalkozás valódiságáról például egy telefonhívással és egyéni vállalkozó esetén az ingyenesen elérhető egyéni vállalkozói adatbázisban is rákereshetsz. Ha nem stimmelnek az adatok, akkor engedd el az évszázad ajánlatát.
- Ha minden arra ösztönöz, hogy ne hagyd ki ezt a remek lehetőséget: Természetesen minden kereskedelmi és szolgáltató vállalkozás valamilyen szinten próbál ösztönözni a vásárlásra. De, ennek vannak jogszabályi keretei. A különböző nem valós visszaszámlálók, hogy már csak 1 órád van a megrendelésig, utána 70%-kal drágább lesz a termék például jogszabály ellenes, főleg azért mert, ha erre az oldalra visszamész másnap ugyan ezt fogod látni. Bizonyos jogszabályi keretek között lehet alkalmazni visszaszámlálót, mondjuk az akció lejártáról, de ezeknek a lejártakor valóban meg kellene szűnnie a leárazásnak.
Egy korrekt módon üzemelő webáruház sosem ezekre a pressziókra épít. Minden esetben a bizalmat igyekszik fokozni például azzal, hogy előtérbe helyezi a vásárlók védelmét, edukatív, közösségi és bizalmi elemekre épít hosszútávon. - Ha túl olcsó, hogy igaz legyen: Nem, nem találtad meg a Szent Grált. Ha ismert kereskedőknél az adott terméket drágábban főleg, ha sokkal drágábban árulják, mint amennyiért egy ismeretlen valaki hirdeti, akkor biztos, hogy átverés. A te szempontodból jobb esetben csak ÁFA csalás, rosszabb esetben nagyon gagyi hamisítvány vagy egyáltalán nem is létező termék. Az is előfordulhat, hogy egy teljesen más terméket kapsz, mint amit szerettél volna. Tudjuk, hogy nagyon vonzó, például egy Nike Air Force-szot mondjuk 40-50 ezer forint helyett 10 ezerért meg venni, csak hogy kizárt, hogy ennyiért bárki tudna árulni ilyet, ami eredeti és új is.
- Vásárolj magyar webáruháztól: Tudjuk, hogy mennyire népszerűek a kínai giga plázák, mint a Temu vagy az aliexpress. Ezek még úgy ahogy ’megbízhatóak’, de 99%-ban gagyit árulnak. Ilyen esetben mindig nézd meg a véleményeket, ahol fényképeket is találsz a termékről. Döntő többségében kiábrándító a termékek minőség, főleg, ha ruházatról van szó. Ha pedig mondjuk méret probléma miatt cserélni kellene komoly pénz a visszaküldés. Ugyanis a kínai állam jelentősen megfinanszírozza az export költségeit, míg a visszaküldés az 100%-ban a te pénztárcádat fogja terhelni és hidd el, mocskos drága lesz a visszaküldés költsége. Emellett ezekről a helyekről való rendelés iszonyatos környezetterhelést jelentenek főleg, hogy a termékek döntő többsége a hitvány minőségük miatt rövid időn belül vagy azonnal a kukában végzik. Legyen benned felelősségérzet és a saját jól felfogott érdekedből is preferáld a lokális, jelen esetben magyar webáruházakat.
- Használd a ScamAdviser-t: Ezen az oldalon van lehetőséged bemásolni az adott webáruház linkjét és kielemzi különböző paraméterek alapján. Ehhez egy kis grafikon is társul. Az oldal ugyan angol nyelvű, de például chrome-ban vagy edgeben van lehetőséged lefordítani. Viszont igazából nincs erre szükséged, hiszen a kis ábrán látni fogod, hogy mennyire tartja megbízhatónak az oldalt a ScamAdviser. Azonban azért erre ne alapozz 100%-ban. Ez csak egy első lépés. Ha megbízhatónak jelöli, attól még nézd meg az oldal jogszabályban rögzített kötelező elemeit. Ha azonban nem zöld a jelzés, szinte biztos, hogy valami gond van az oldallal.
Bizalmi elv
A helyzet az, hogy a kereskedelemben a vevő és az eladó között mindig is valamilyen szintű bizalmi viszony lesz. Ez nem csak az online térben igaz, hanem a valós fizikai boltok esetében is.
Az átverésed kockázatát úgy tudod mérsékelni, ha nem az ösztöneidnek engedsz, hanem a józan eszedre hallgatsz. Ha valami nagyon jó ajánlat esik eléd, nem engedsz azonnal a csábításnak, hanem nyomozol egy kicsit és ha bármilyen intő jelet látsz tovább állsz. Szánj pár percet arra, hogy átgondold és utána nézz az üzletnek, kereskedőnek vagy még vásárlás előtt utána kérdezel olyan facebook csoportokban, amelyek erre szakosodottak.
Használd az internetet jól és ez ne csak a facebook-ból vagy tiktok-ból álljon. Használd a google keresőjét. Keress valós emberektől valós véleményeket, fényképeket. Használd az ingyenes platformokat, ahol utána tudsz nézni a kereskedő jelenének és múltjának.
100%-os garanciát semmi sem tud nyújtani, de ha ebben a cikkben leírtakra figyelsz, jelentősen tudod csökkenteni az átverésednek a kockázatát.
Ne feledd! A csalások 99,9% rendkívül átlátszó. Nagyon minimális gondolkodással és odafigyeléssel 1000-ből 999-ről már első ránézésre, 1 másodperc alatt kiderül, hogy átverés. Rendkívül kevés az olyan csalás, ami igazán profi és még tapasztaltabb embereket is megtud vezetni. Ezeknek is a döntő többsége a nagyon nagy értékű csalások esetében jön létre. Mondjuk autó vagy ingatlan adás-vétel esetén, ahol megéri sok időt és energiát belefektetni a csalás megtervezésébe és kivitelezésébe.
Azok a csalások, amikkel eddig találkoztunk olcsóbb termékek esetében, sajnos azt kell mondjam, hogy számomra érthetetlen, hogy valaki hogyan tud bedőlni nekik. De, vélhetően jókor és jó helyen érte a károsultakat, amikor valamiért kikapcsolt náluk a józan ész.
A gond ezzel az egésszel csak annyi, hogy a tisztességesen üzemelő online vállalkozások renoméja is esik minden ilyen esettel. A csalások következtében a bizalmatlanság a hozzánk hasonlóan teljesen legálisan, utolérhetően, felelősségre vonhatóan és minden adót megfizetően üzemelő vállalkozások felé is kialakul és ez már sok esetben nem egészséges bizalmatlanság.